لوگو عصاره محتوا و درون مایه یک کسب و کار است، به بیان دقیقتر لوگو میبایست در کمتر از یک ثانیه، یک برنـــد را در ذهن مخاطب جاودانه کند.
آرم یک کلمه فرانسوی هست که اولین بار توسط طراحان گرافیک مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل دهه ۷۰ شمسی به پیشنهاد استادان دانشکده هنر، واژه (نشانه) به جای آرم و لوگو مورد استفاده قرار گرفت.
(اسم) فرانسوی: arme} ‘ārm} علامت مخصوص یک کشور، حزب، مؤسسه، سازمان، اداره، و مانند اینها که بر هرچیز وابسته به آن نقش میبندد. (فرهنگ فارسی عمید)
لوگو یک واژه لاتین است که به همان معنی آرم، نماد، نشانه است.
وقتی از یک شرکت یا یک محصول نام می بریم، تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان میرسد. به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و …
این نشانه گرافیکی به وسیله شرکتهای تجاری، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب وکارهای کوچک استفاده میشود. تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریعتر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.
لوگو میتواند ترکیبی از حروف، نشانهها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.
همانطور که گفته شد لوگو (Logo) یک واژه کلی نیست و فقط برای افراد جامعه آشناتر است و بیشتر برای بخشی از نشانه های تصویری استفاده می شود. واژه لوگوتایپ (Logotype) نیز بخشی از نشانه های نوشتاری را پوشش می دهد. بنابراین در این نوشته از کلمه نشانه استفاده کنیم که تا بتوانیم انواع آن را بیان نماییم.
آرم های شمایلی (Logo iconique) یا همان لوگو که مردم می شناسند. تصویری از یک شیء، یک نقش و یک نماد مانند تصاویر فیگوراتیو (اسب، گلابی، مرد و…) و یا غیر فیگوراتیو (دایره، فلش، خط و …) هستند و انواع مختلفی دارند:
نشانه های نوشتاری به دو دسته تقسیم می شوند:
لوگوتایپ (Logotype) یا (نشانه نوشته) نشانه هایی هستند که به جای تصویر، صرفا از نوشته نام برند استفاده شده است.
نوشتار فیلم های سینمایی (نامواره) نشانه عنوان مجلان و نشریات هم در این مجموعه قرار می گیرند.
مونوگرام (Monogram) نشانه هایی هستند که از یک حرف و یا ترکیب چند حرف تشکیل شده اند.
ترکیب نوشتار و تصویر (لوگوی ترکیبی): مثل پیتزا کی اف سی
منبع:3noghte.com
درباره این سایت